Powered By Blogger

sâmbătă, 16 februarie 2013

Cozonac austriac -Reindlign- Carinthian Cake



Povestea noastra incepe cu o forma de Gugelhupf  prafuita, pe care am gasit-o intr-un raft de magazin, uitata de lume si pe care am dat 7 lei.
Un pret atat de mic nu prea inspira incredere.
M-am uitata la forma, am masurat-o lung cu privirea, am cantarit-o asa din cot, si pentru ca era grea, mi-a starnit interesul . La pretul asta putea sa fie si de unica folosinta, asa ca am luat-o.
Ajunsa acasa, am vrut sa o testez si am hotarat sa fac un cozonac.
Cozonacul  acesta provine din Carinthia, o provincie din sudul Austriei si era servit traditional, cu ocazia nuntii, botezului sau cu ocazia sarbatorile religioase, in special de Pasti.
Azi a devenit un dulce de toate zilele. 
Ceea ce-l face deosebit, este glazura de zahar cu gust de caramel crocant si condimentele.


Ingrediente :

500 g faina  
 20 g drojdie
100 g unt
250 ml lapte caldut
1 ou
1 galbenus
50 g zahar tos
putina sare
seminte de anis
o lingurita condimente pentru turta dulce
(scortisoara,cuisoare,cardamon)

Umplutura :

80 g unt topit
100 g zahar brun
2 lingurite pudra de scortisoara
100 g stafide inmuiate in rom
50 g nuci sau alune prajite taiate marunt (optional)

Crusta de zahar :

Ungem forma de gugelhupf, cu un strat subtire de unt si o presaram pe toata suprafata cu zahar tos.

Sa incepem acum sa facem cozonacul.
Preincalzim cuptorul la 180 de grade (foc mijlociu).
Se face o maia(starter) din drojdia frecata cu o lingura de zahar, 2-3 linguri de faina si putin lapte caldut.Obtinem o pasta de grosimea unei smantani subtiri. Se lasa deoparte sa dospeasca cam 15 minute intr-un loc caldut .
Amestecam apoi faina,cu bucatile de unt moale,oul si galbenusul, restul de zahar, putina sare, maiaua si laptele caldut. 
Adaugam condimentele.
Amestecam bine totul si framantam pana cand obtinem un aluat moale si matasos.
Se acopera aluatul cu un prosop si se lasa sa creasca o ora ,o ora jumatate,depinde cat de cald este in bucatarie. 
Oricum,aluatul cu unt nu creste la fel de spectaculos ca si restul aluaturilor de cozonac.Avand mult unt, este un aluat mai greu.Asa ca nu va impacientati daca nu da pe dinafara.
Il mai framantam o data si apoi il intindem pe masa usor infinata, intr-un dreptunghi cu latura egala cu diametrul formei de copt si grosimea de 0,5 cm. 
Ungem aluatul cu untul topit si racit usor, presaram zahar brun amestecat cu scortisoara pe toata suprafata si apoi repartizam frumos stafidele si nucile sau alunele.
Asezam cozonacul in forma pregatita cu unt si zahar,si coacem la 180 de grade ,timp de 60 de minute.
Daca nu aveti forma de Gugelhupf, puteti folosi cu succes si o forma de tort tip inel(cu gaura la mijloc).
Nu este un cozonac foarte dulce. 
E foarte potrivit la mic dejun sau langa o cafea aromata.
Pofta buna !




Observatie personala:

Cand puneti cozonacul la copt, asezati dedesubt o alta tava, tapetata cu hartie de copt. 
Pentru ca glazura de pe peretii formei de cozonac,incepe sa fiarba ,se transforma in caramel si tinde sa picure in cuptor .
Spor la treaba !


15 comentarii:

Teobucatar spunea...

Cred ca a fost foarte gustos!

Any spunea...

Arata superb, Lia! Crescut frumos, as zice ca tava si-a facut datoria!

mandala spunea...

Arata super, a meritat banii si chiar mai mult!

Lia spunea...

Fetelor , forma is merita toti banii si mult mai mult vorba Mandalei .
S-a comportat excelent si s-a curatat ca un teflon. Sunt foarte multumita de achizitie.
Nici eticehta nu avea.
Habar nu am cine si unde a fabricat-o . :)

In bucatarie cu Aziz spunea...

Arata excelent!!!!!aduc eu cafeaua..;))

diamond spunea...

arata foarte bine si umplut asa dupa placu inimii! :D pup!

Unknown spunea...

Minunat arata!! trebuie sa-l fac pentru piticul meu, sigur va fi incantat!

Lia spunea...

Diamond ,

Ma bucur sa te vad . :)
Multumesc pentru vizita.

Lia spunea...

Paula,

Cozonacul asta e potrivit pentru mari si pentru mici .:)
O sa mearga bine si cu o cana cu lapte sau cu o cacao .

Lia spunea...

Aziz,

Hai cu cafeaua ca eu mai fac cozonac de cate ori e nevoie . :)

Anonim spunea...

Da, arata delicios si aspectos, din pacate nu se poate copia reteta iar eu nu am timp sa scriu toata povestea. Pacat, macar un format PDF sa fi dat. Stiti foarte bine cum stau femeile cu timpul liber.
Diana

Lia spunea...

Diana ,

Am fost nevoita sa folosesc un program de protectie ,pentru ca din pacate retetele se copiaza la greu pe alte bloguri asa zis culinare, uneori cu poze cu tot .
In ce priveste timpul,poti sa-ti salvezi pagina la Favorite si o citesti apoi pe indelete cand ai timp.

catkitchen spunea...

Ce frumos ti-a iesit ! Eu zic ca tava aia face minuni ! ;)

Lia spunea...

Cat,

tava este cea mai buna investitie.:)
O sa fac in curand si un chec in ea ,sa vad cum se comporta . :)

matilda spunea...

wow,super

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails